söndag 25 juli 2021

Putsa utemöblemanget

 Igår tog jag mig an ett projekt som jag länge har tänkt på att göra.

Våra stolar och matbord som står utomhus, de hade redan förra året svarta mögelprickar lite här och där. 

Jag köpte mögelborttagningsmedel och skurade stolarna och bordet. 

Vattnet blev gult, brunt och slutligen svart! Jag hade inte insett att vi hade så mycket ingrodd smuts i vårt bord, det bara rann av i mängder. 

Slutligen var träet alldeles ljust och fint.

När det hade torkat så oljade jag stolarna och bordet med terassolja.


Man såg genast en enorm skillnad!

Mannen stod alldeles förbluffad och sa högt att han kom inte ihåg att vi hade så snygga möbler. De hade ju inte synts under all smuts :D


Inga smuts-, kaffe-, eller mögelfläckar på möblerna mer.

Jag skurade möblerna först med svamp, men böt till skurborste. Det strittade runt mögelbortagning på terassen när jag skurade med stor iver. Nu får jag lista ut hur jag får prickarna bort från terassen. Kanske jag helt enkelt väntar till nästa år och tvättar och oljar terassen sedan. Nu känner jag att jag har oljat och målat tillräckligt för i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar