lördag 31 juli 2021

Svalt inne och ute

 Nu lider vi inte mera av otrolig hetta, temperaturen har sjunkit både utomhus och inomhus. 

Det ser nästan ut som höst där ute! Det har varit så torrt att träden tappar redan löven.

Sen när det regnar, blåser och gula löv flyger runt så tänker jag ju såklart på höst!

Men än är det sommar.

Före den senaste värmeböljan fick vi ÄNTLIGEN ett underbart svalt hem. 

En luftvärmepump i köket.

Det är så man knappt märker den ovanför köksskåpen. Köket är dessutom ett ypperligt rum att ha extra svalt i då ugnen och spisen går heta.

Jag var länge emot luftvärmepumpen då Mannen tyckte att den skulle vara i vardagsrummet. På den finaste väggen vi har, det med ett runt fönster. Dessutom skulle den fula utedelen vara på vår balkong! NEJ ropade jag. Men sen tyckte han att det var en bra idé när jag förslog att den skulle vara i köket och den fula utedelen är på den sidan av huset som vi aldrig använder. 

När det var 30 grader utomhus så hölls jag gladeligen inomhus :)

Det enda lite krångliga var att bygga ihop byggställningen åt installatören. ca 40-50 bitar som skulle sättas på rätt plats så det tog sin tid. Den är uppe på 5-6 meter så ställningen behövdes. Bra gick det, ingen ramlade ner och slog sig. Installatören fick extra pluspoäng då han tyckte att vår trädgård var något av de finaste han sett. Ni kan tänka er hur glad jag blev!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar