torsdag 19 januari 2012

Chocolate chip cookies

Jag skulle inte baka i januari för att jag äter inte sötsaker nu, MEN jag fick ett ypperligt tillfälle att göra det ändå :) Vi skall ha lite coaching på jobbet och jag skulle fixa lite kex. Varför skulle jag köpa sådana från butiken när man kan laga själv.

Här kommer receptet, gott och lätt!!

125 g mörk choklad
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1 krm salt
75 g smör, rumsvarmt
0,5 dl socker
1,5 dl brun farin
0,5 tsk vaniljsocker
1 ägg
2 dl havregryn


Blanda mjöl, bakpulver och salt.
Rör fett, socker, farin och vaniljsocker poröst. Rör i ägget.
Blanda ner mjölblandning, havregryn och hackade chokladen.

Rulla två längder av smeten, 3-4 cm i diameter. Skär 1 cm tjocka bitar av rullarna och lägg på plåt. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min. 175 grader. Blir ca. 20 st.


Låt kakorna kallna på galler.

Omnnommm!

3 kommentarer:

  1. Det där var fiffigt! Nu MÅSTE du ju provsmaka innan du tar med till jobbet:)Hur kan man klara sig utan sött, det förstår jag inte...

    SvaraRadera
  2. Jag har nog några gånger ätit sött om någon har bjudit, inte vill man ju vara oartig :) Men jag har inte köpt någoting sött från butiken och inte heller bakat förrän igår.

    SvaraRadera
  3. Dom där måste ju vara goda! Tror jag skall prova laga dom där till nästa veckoslut :)

    SvaraRadera