lördag 9 juni 2018

Böcker del 1 2018

Så här till sommaren så uppdaterar jag böckerna jag läst från januari till maj.
I fall någon behöver tips på sommarläsning.


* Den svavelgula himlen - Kjell Westö 8/10.
* Pitkä Maa - Terry Pratchett & Stephen Baxter 8/10.
* Livet efter dig - Jojo Moyes 9/10.
* Så här upphör världen - Philip Teir 8/10.
* Arvet efter dig - Jojo Moyes 8/10.
* Mustat valkoiset valheet - Liane Moriarty 8/10.
* Paljon pelissä - Sandra Brown 7/10.
* Ditt livs affär - Fredrik Backman 8/10.
* Hejdå saker - Fumio Sasaki 6/10.
* Hit med flaskan - Emma Knyckare 8/10.
* Äkta vara - Guiden till oförfalskad mat - Mats-Eric Nilsson 5/10.
* Flickan med sju namn : Min flykt från Nordkorea - Hyeonseo Lee, David John 8/10.
* Homo Deus - Yuval Noah Harari 9/10.
* Tjänarinnans berättelse - Margaret Atwood 6/10.
* Säihkyvä maailma - Siri Hustvedt 6/10.


Många bra böcker, men en som verkligen stod ut. Det var Yuval Noah Hararis bok "Homo Deus". Den väckte så mycket tankar att jag måste läsa den turvis med en annan bok. Så att hjärnan inte skulle gå på högvarv. Kort sagt så handlar boken om framtidens människa. Efter denna bok blev jag sugen på att läsa hans tidigare bok "Sapiens". Jag borde säkert ha börjat med den!

De senaste åren har mitt förhållande till böcker ändrats radikalt. När jag var ung så ville jag äga alla böcker jag läst. Sedan "hittade" jag bibban och började låna istället. Nu när jag inte vill samla på så mycket prylar så har jag som kriterium att alla mina böcker skall rymmas i ett skåp. Böcker som jag sparar är sådana som jag vill läsa igen, annars ger jag dem vidare.
Tacka vet jag läsplattor som Kindle så kan man ha 4.000 böcker på ett ställe! När man vänjer sig med den känns också bibbaböckerna jobbiga, speciellt om de är stora som tegelstenar. Jag ligger alltid i sängen och läser så de tar på armarna :D






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar