torsdag 12 juli 2018

Trädgårdsuppdatering

Nåja, nu skall ni få se vad vi har grejat i trädgården!
Nästan färdig med det så nu får ni kanske en bättre uppfattning.

När sockel renoveringen tog fart så röjdes alla växter från vår gård, förutom två äppelträd. Vi fick bygga upp vår drömträdgård från noll, precis som på förra adressen. Till skillnad från förra trädgårdsprojektet som tog ett år så tog denna kanske några månader fixat i långsam fart.
Den gamla trädgården var också tre, fyra gånger större och då byggde vi nivåer och murar osv.

Sätt dig bekvämt för här kommer en uppdatering med mängder av foton.

Projektet påbörjades på våren med att riva upp av den gamla förfärliga sprirea häcken.
Den fanns runt våra äppelträd som stannade kvar.


Under detta äppelträd planterade vi månadssmultron åt Smulan och Lillebror (succé!). Liksaså två klottujor mot grannens gård.

Under det andra äppelträdet planterade vi också två klottujor mot andra grannen samt mossflox och silverarv.


Färdig plantering.

Husväggen är den varmaste platsen. Här skulle grönsaker och örter växa.


Nu växer här örter, lökar, tomat och gurkor.



Längs med väggen blev det uppstammade vinbärsbuskar. Alldeles underbara och så praktiska! Det kom så mycket vinbär att jag fick snurrat ihop en paj. På bägge sidorna har vinbären spirea japonica "Goldflame".



Som fortsättning mot äppelträdet med smultron under sig planterade jag min gamla pion. Den var och skötas i pappas kompost över vintern samt en dahlia (se bilden nedan).


På denna bild ser ni hur plottrig vår terrass var före vi började. 


Bredvid terrassen satt vi stenar för grillplats. Den prima idén stal jag från min brors trädgård. Nu kommer det inge grillstänk på terrassplankorna. Vid grillen har vi växtstöd som en vägg så att det blir lite mera vinklar och vrår i trädgården. Samt skydd så att man kan sitta i fred. Tujorna blir stora, men det tar sin tid. Summer Snow clematisen växer upp längs med väggen.


Grillplatsen klar. Jag planterade oregano vid stenplattorna mot växtstödet.


Denna utsikt har jag när jag stiger ut på terrassen och blir alldeles varm i hjärtat. 


Nu vattnar vi varje kväll så att gräsmattan skall växa och bli fin.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar