fredag 21 december 2018

Böcker del 2, 2018

Inför jul tänkte jag lista upp vad jag läst efter sommaren. Som inspiration ifall någon är sugen på att läsa under jullovet.

Något jag inte gillar, gillar kanske du och tvärtom.

Min favorit av dessa böcker jag läst mellan juni och november är "Ett jävla solsken", en biografi om Ester Blenda Nordström. Jag visste inte ett skvatt om ett en sådan person funnits och den var välskriven! Jag gillade den så pass mycket att jag köpte den åt mamma till födelsedagen. Vi brukar ha ganska samma boksmak så jag hoppas att hon gillar den.

* Villi vaellus - Cheryl Strayed 6/10.
* Juurihoito - Miika Nousiainen 8/10.
* Hylätty puutarha - Kate Morton 8/10.
* Valkoinen Toyota vei vaimoni - Joni Skiftesvik 6/10.
* Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske - Emmy Abrahamson 7/10.
* Yhdeksän tornin linnake - Qais Akbar Omar 7/10.
* Jaga vatten - Ellen Strömberg 6/10.
* Stanna hos mig - Ayobami Adebayo 7/10.
* Lånat silver och krossat glas - Ewa Klingberg 8/10.
* Omgiven av idioter: hur man förstår förstår dem som inte går att förstå - Thomas Erikson 7/10.
* Unelmahommissa - Satu Rämö Hanne Valtari 7/10.
* Islantilainen kodinonni, Perhe-elämää viikinkien malliin - Satu Rämö 8/10.
* Ett jävla solsken: En biografi om Ester Blenda Nordström - Fatima Bremmer 9/10.
* Frida Kahlo: En biografi - Hayden Herrera 7/10.
* Kvinnan i fönstret - A.J. Finn 8/10.
* Likainen enkeli - Henning Mankell 8/10.
* Till minnet av en villkorslös kärlek - Jonas Gardell 8/10.
* Vaggvisa - Leila Slimani 7/10.
* Makeannälkä - Ian McEwan 5/10.
* Pappaklausulen - Jonas Hassen Khemiri 8/10.

Sen fanns det böcker med stundvis intressanta kapitel varvat med långtråkiga. En bok som jag tycker att trampade på stället hur länge som helst var "Makeannälkä". I slutet svängde den om och blev fängslande. Gav den mindre poäng trots det för att början av boken var så långrandig.

Allt från 8 poäng uppåt kan jag tänka mig läsa på nytt.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar