fredag 17 maj 2019

Gräsklippning

Jag har aldrig ägt så mycket gräsmatta i hela mitt liv som jag nu gör.
Eller jo, i första egna hemmet hade vi en enorm gräsmatta, men under den tiden som vi bodde där grävde jag upp den bit för bit och gav plats åt blommor.
En snygg gräsmatta är ett av de jobbigaste i trädgården tycker jag, så mycket puts och fix. 

Jag har min gamla trotjänare, den skuffbara gräsklipparen. Fungerar enbart med människostyrka och har som bensin det som människan druckit och ätit. 

Herrejess, vad det var jobbigt att skuffa bort allt långt gräs. På en varm dag dessutom!
Jag såg ut som en mogen tomat i ansiktet och svetten droppade.


Före jag klippte till så rensade jag så mycket ogräs jag orkade och inspekterade alla kala fläckar. Men i stort sätt så är gräsmattan rätt så snygg. 

Vi kommer nog att ha den kvar så länge som barnen är små och sparkar boll och flyger drake där. 
Dessutom får jag lite vardagsmotion.

Bilden tog jag från balkongen. Nu börjar perennerna titta fram (och förstås kirskål). Från krukorna nappade jag bort de utblommade påskliljorna. Jag tror nästan att jag skulle våga köpa lite sommarblommor på veckoslutet. De har inte lovat så kalla nätter mera. 

Trevlig fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar