onsdag 1 maj 2019

Första maj

Jag har alltid gillat maj, en månad då man ännu har allt framför sig.
Nu händer det mycket i naturen och solen ser vi oftare av. Hela sommaren ligger framför oss.


Vitsippor i mängder.

Extra roligt med denna vecka är att Mannen har haft sin "vintersemester". Bättre sent än aldrig!

Vi har gjort saker utöver det normala. 

Idag har de flesta andra också en ledig dag. Mannen och Smulan åkte iväg för att klättra utomhus med kompisar. Vi skulle med Smulan före det på Första Maj Jippo, men det blev inte av. Lunchen drog ut på tiden och jag ville inte springa med fart igenom hela stället när jag visste att många bekanta kommer dit. Mera tid skulle ha behövts.

Det är rätt så skönt att vila idag för att vi var på vappenfest igår till kompisar i Helsingfors. Vi gick allihopa och sova mycket senare än vad vi brukar. Till min stora förvåning klarade barnen av det väldigt bra! Jag var förberedd och klädde Lillebror i pyjamas före vi startade hemresan.

Vi fick med godsaker från kalaset igår och åt sockrade munkar till frukost :)

Jag som lägger mig i tid och vaknar relativt tidigt, gick och la mig sent igår och vaknade TIDIGARE än normalt. Alldeles pigg! Vad har jag för fel? Eftersom Mannen var hemma så tog jag min puukko och gick ut till infarten till vår gård och rensade bort ogräs. Låter helt galet, men jag njöt! Att sitta ute i solsken kl.6.30 på morgonen och inte en endaste bil eller människa kom gående/körande förbi. Som extra bonus fick jag en smörblommefri-zon vid infarten.  En timme senare stod Mannen och hojtade från balkongen att jag skulle komma på frukost.


Mannens batong gjort på surdeg (utan jäst då). 

Han är så stolt (och förstås skall han vara det) att han äntligen lyckades med surdegen och kunde baka bröd. Jag startade en surdeg och så knyckte av av mig 100g. I samma veva tog han antagligen livet av min surdeg när han matade den, men nu lever hans! Så här bor i alla fall en surdeg.

Annat kul denna vecka var en fisketur till Linlo.


Smulan och Mannen metar med metspö och mask. Lillebror är likaså nöjd med en vanlig käpp. 
Smulan älskar att meta och orkar göra det hur länge som helst.

Efter fisketuren kom mommo och mofa till oss och passa barnen så att vi kunde äta lunch på tumis med Mannen. 

Underbart med lite lyx mitt i vardagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar