torsdag 26 september 2019

Tummetott, gammelpott

Vilka fina dagar vi har haft i september! Kallt och soligt, perfekt för trädgårdsjobb!
Jag som inte har haft rosor riktigt tidigare har nu en hel del rosor i nya trädgården. Och jag älskar dessa rosor, nu förstår jag varför det finns folk som blir lite ros-tokiga och planterar av dem överallt. 

Jag har inte en blekblå aning om vilka sorter jag har, men den skjuter upp nya blommor konstant. 


26.9.2019 så kommer det fortfarande nya rosor. Alldeles underbart! 

Smulan har varit kreativ och ritat vår uppfart full med fina bilder.


Här har vi en ishockeyspelare.

Vi har lyssnat en hel del på Mikko Alatalos sång "Känkkäränkkä" och Smulan gillar den.


På denna bild har hon ritat sin version av Känkkäränkkä-häxan. Nu slår det helt tomt i mitt huvud och jag kommer inte alls på en motsvarighet till ordet på svenska. Den hälsar på flera gånger i veckan i bland ;)

När jag petar på Lillebror hans fingervantar så brukar jag räkna upp "tummetott, slickepott osv". Idag gjorde jag inte det så Lillebror blev kreativ och fixade det själv, högt sa han "tummetott, gammelpott, blöjapott, mammapott och Smulapott. Lika bra version hade han! Hah haha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar