tisdag 24 september 2019

Virkade bläckfiskar

På matmarknaden i Mangs fanns det stickade bläckfiskar till salu. 
Smulan ville så gärna ha en sådan, men jag tänkte att här kan vi spara en peng om jag försöker göra själv en sådan. Jag är urdålig på att läsa mönster, men som tur finns det Youtube. Där kollade jag på några videon om hur jag skall virka.

Resultatet blev en liten stirrig bläckfisk.


Smulan valde ögonen och allt är virkat på restgarn.

Lillebror ville ju också ha en sådan, så det var att ta fram virknålen igen.


Denna har en tentakel mindre, jag fick så skyndsamt och tänkte att jag hinner sedan virka en till senare. 

Bläckfisken kallas "blekkis" och har varit redan två dagar till dagis.


Den är skön att sova med då man kan snurra fingrarna i tentaklerna. 

Lillebror vill ha sin bläckfisk på huvudet när han sover. Det ser lite roligt ut för att på huvudet har han sina kära kanin och på kaninen skall bläckfisken ligga :D

När jag letade efter mönster så läste jag att dessa virkas åt prematurer. De ger väl de små barnen en trygghet <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar