lördag 7 september 2019

Bakgården

Vår bakgård är lite skuggig och "skogig". Det växer rönn, massvis med ormbunkar, blåbär och liljekonvalj. 

Den har visst fått växa fritt för sig själv. Det enda de förra ägarna har gjort är att plantera en tuija (klick). 


Tidigt på våren såg det ut så här. Sedan rev jag ner komposterna och tömde dem (där var allt möjligt som verkligen inte förmultnar (t.ex. spadar, möss, hopprep). Ett hav av ormbunkar tittade fram lite senare.

Jag började med att gräva upp sten, massvis, hundratals stenar. Stora, små och allt där emellan. Ormbunkarnas rötter har jag också slitit upp i enorma mängder. 

Efter att marken var okej, men fortfarande full av sten så började jag forma området. En mur måste placeras så att jag kan fylla på med mylla istället för att gräva ner växterna i sten.


Bilden tagen från sovrumsfönstret. Jag har skottat sand som kommer under muren.

Nu är barnen hos mummi och vaari och leka en stund så att vi kan börja med murbygget.


Stenar uppradade för att spjälkas i två.

Fortsättning följer :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar