söndag 12 januari 2020

Disputation och karonkka

Det har hänt en del roliga grejer sedan jag bloggade senast, men jag lyfter nu fram bara den viktigaste och finaste :)

Min mellanbror hade sin disputation i fredags på universitetet. Hans opponent flög till Finland för första gången och hon kom från Harvard, USA. Det är fantastiskt att hon uppskattade brorsans arbete så mycket  att hon kom hit och hon lyfte flera gånger fram hur fint jobb han gjort. Tillställningen på uni tog ca 3 timmar och var väldigt spännande. Nästan som att titta på en tennismatch. Jag hade så torra ögon efteråt att jag tror att jag glömde blinka när jag följde med. Professor Redline frågade brorsan knepiga frågor och han svarade väldigt tydligt på allting. 

Efteråt blev vi bjudna på champagne och tilltugg. Snabbt styrde vi hem och klädde upp oss i våra finaste kläder. Karonkkan var på Svenska Klubben i Helsingfors. 
Det stället var väldigt passande för en tillställning av denna grad.


Det kändes som om vi varit en sväng på Downton Abbey när det var så engelskt och vi hade frack och långklänning.

Maten och drycken var god och jag blev placerad bland människor jag träffat tidigare så jag kände mig väldigt bekväm. 

Efter huvudrätten tackade brorsan alla som tagit del av det hela och efteråt höll alla som han tackat ett tal tillbaka. Väldigt fina och genomtänkta tal. Det bästa var nog brorsans tal, han tog så fint alla i beaktande. 


Brorsan är väldigt omtänksam, noggrann, klok och lugn. Förutom detta så fick vi också vittna hur fantastiskt bra hans engelska är. På modersmålsnivå skulle jag säga. Jätte fint kunde han tackla alla frågor och behövde inte söka ord när han svarade. 

Jag hann inte läsa hela hans verk före disputationen, men nu känner jag att det var kanske en fördel för nu kommer jag att förstå det bättre. 

Bilden nedan ser ni min festfrisyr efter att vi kommit hem. 
Den hölls hela kvällen jätte fin. 


Härligt när någon annan fixar mitt hår. Jag är super dålig på sådant som har med smink och hår att göra. Men eftersom jag aldrig köper hårprodukter (förutom shampoo) så resonerar jag att jag sparat in den pengen när jag besöker frissan så sällan :D 

En fin erfarenhet rikare och ett hår som kommer att ta en vecka att borsta ut :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar