tisdag 28 januari 2020

Kidsen

Jag har inte på länge gjort en uppdatering på bara barnen och deras utveckling. 
När Smulan var liten så uppdaterade jag alla nya saker hon lärt sig. Med Lillebror har jag kanske inte varit lika aktiv fastän han lär sig ständigt nytt och överraskar mig.


Cykeltur i JANUARI. Helt knäppt och skönt samtidigt.

Smulan är nu 5 år och blir 6 år i mars, så det är inte långt tills dess. Hon kan och vet allting, vilket är kanske ganska vanligt för femåringar :) Jag älskar hennes självkänsla, hon gillar sig själv och tycker att hon är fin. Alldeles underbart! Alla borde ha ens en bråkdel av hennes fina inställning så skulle hela världen bli lite bättre. 

Nytt för i år, nu när hon närmar sig 6-års är hennes lek med dockor. Hon har i flera år gillat dockor, Barbien och nu Entchantimals. Hon leker invecklade lekar och nu klär hon mycket på och av dockorna. Sådant har hon tidigare inte alls orkat med. Nu är det himla kul att prova olika kläder och kombinationer. De skall ha pyjamas till natten, prinsessklänning till fest osv. 
Böcker har jag alltid läst åt Smulan och hon har orkat lyssna på dem i all oändlighet. Först läser jag på kvällen och sedan får hon läsa själv en stund. När hon är färdig (ca kl.21) så släcker hon läslampan och somnar. Det är enkelt att natta henne. 

Lillebror (2 år 5 mån) kan färgerna och räknar till 10. Rätt räknar han till 5, då förstår han antalet. Till 10 rabblar han det som en ramsa, som när vi leker kurragömma. Han tycker att Smulan är det finaste som finns och vill göra allt precis som hon. Han är en riktig härmapa, men det stör inte storasyster som tur. 
Han har full koll på sina bilar. Vet vilka som fattas från samlingen, vilka han lånat av mor-, eller farföräldrarna (och måste returneras) och vem som gett honom vilken bil till present. Han kan märken och modeller och jag tror att han lärt sig färgerna från just bilarna. Lillebror gillar också att lyssna på sagor, lägga pussel och lyssna på musik. Han räcks knappt upp till borden och har börjat släpa runt på en pall så att han kan se bättre. Han bär den till köket för att kolla vad som finns på arbetsbänken och till toaletten för att tvätta händerna. Väldigt praktiskt och han har bamsestarka armar. 

Det är roligt att vara hemma med dessa två små trollungar!

P.s. före jag glömmer så hade vi en rolig diskussion med Smulan. Hon frågade mig om hon är en planet. Öööh, näe, du är en människa svarade jag. Men mamma, jag är ju född i Jupiter svarade Smulan. När jag svarade,"nej du är född i mars" så förstod jag vad hon menade. Hon blandade Jupiter och Mars och tänkte att hon var född på PLANETEN Mars. :) Det blev ju lite roligt!

Smulan har dessutom börjat förstå skämt så det är roligt att läsa skämttidningar med henne och skratta tillsammans. Sådant älskade jag som liten, hurra för serietidningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar