onsdag 20 mars 2013

Kaffeservis för barn

Vi var med några kolleger för en vecka sedan till Ravintola Kolo i Helsingfors.
Stället var super mysigt och litet (som namnet redan tipsar om).

Fastän det fanns bara några maträtter man kunde välja mellan så hade vi oss ändå svårt att bestämma oss för att man skulle ha vilja smaka på allting!

Jag åt varm brieost till förrätt, sparrisrisotto med pilgrimsmussla till huvudrätt och till efterrätt en blandning av olika små efterrätter. 

Maten var fantastisk och servicen toppen. Det var också överraskande att man fick smaka på olika drycker för att prova sig fram till vilken dryck man föredrar till maten.

Mellan rätterna fick vi "mini-rätter" för att vi skulle rena smaklökarna.
Bl.a. en sorbet serverad från ett pyttelitet kärl.


Bild av kollegas hand och lilla söta skålen.

Under kvällen så slog det mig när vi talade om restaurangens fina serviser att jag har ju också pyttesmå kärl hemma!

När jag var en liten tös på 80-talet så fick jag en dockservis tillverkad i GDR och den har jag kvar än. Servisen var nog tillverkad av bra kvalité för att jag använde den mycket när jag hade kafferep med mina dockor.



Detaljer i guld.




Känns härligt att ha kvar fina föremål från barndomen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar