söndag 24 mars 2013

Palmsöndag

Små påskhäxor har varit och hälsat på oss idag. Den första som plingade på vår dörrklocka var vår guddotter Lotta och hennes lillasyster. Efter det har vi haft grannbarnen på besök. 
Tur att jag hade laddat upp med påskägg igår.

Vi har redan en ganska fin samling av påskris vi fått av de små häxorna.


Mårran tycker att man borde få leka med fjädrarna så han har svårt att lämna riset i fred.


Då när jag var liten så brukade vi gå en vecka senare och önska glad påsk. Men jag tror nog att det är en finlandssvensk tradition för att de finska barnen var påskhäxor på palmsöndagen. 

Slutligen måste jag ännu berätta att min man är rätt så påhittig! Han lagade fiskbullar av gädda idag och då måste man ju få fisken fin så att den som äter inte får fiskben i halsen. Vi har en Tupperware bytta som man kan för hand vrida och få t.ex. löken finhackad. Han provade göra samma med gäddan, men den blev inte så finmalen. Då kom han på att han kopplar sin borrmaskin fast i den så sköter den om "vridandet". 

Efter att han presenterat idén åt mig, tyckte jag att det var bäst att då åka ut på en skidtur och jag funderade nog på till vilket kaos jag kommer att återvända till när jag kommer hem. Såg redan framför mig att vi har gädd-slamsor på alla köksskåp!

Men hör och häpna, det hade lyckats perfekt! Han hade täljt av en kork en passande bit till Tupperwaren och lagat en liten skruv på den, sen borrade han gäddan fin..

Inte illa... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar