måndag 5 januari 2015

Bebis som matvägrar

Jag hann nämna i ett tidigare blogginlägg att bebisen har haft dålig aptit nu en lägre tid (sen hon fyllde 7 månader). 
Nu när Smulan börjar närma sig 10 månader så smakar fortfarande gröt himla gott och mat hon får äta själv. Ett undantag hade vi i början av året, hon åt nämligen alla rätter då! 
Jag hann reda lite skutta av hopp, men idag har hon fortsatt kinka med maten som vanlig (suck).

Några tips tänkte jag dela med mig som funkkar bra hos oss nu när hon äter så dåligt!

Idag blev det t.ex. puré över när hon inte åt den så jag stekte plättar. Dom äter hon så himla gärna när hon kan äta själv :)


Du behöver bara 2 ägg och 1 dl puré som blivit över (t.ex. rotsakspuré). Jag tillsatte några matskedar vatten och klippte i lite gräslök. 

Ett annat tips är sallad i drickbar form.

Du kan mixa t.ex. en halv avokado, 2 tomater, 10 cm gurka och tillsätt lite färska örter (jag brukar använda basilika eller mynta).


Bilden är tagen före jag mixade grönsakerna.

Man kan också hälla i 0,5 dl äppelsaft så går det lättare att dricka. Gott!

Dessa tips fick jag från Luomuruokaa lapsille boken :)

Nu vet man att hon har fått lite annat i sig än gröt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar