fredag 9 januari 2015

Böcker

Under julen läste jag lite böcker.

Rakennus 31 av Christian Rönnbacka. Den tredje boken av Rönnbackas verk med polisen Antti Hautalehto som huvudperson. Jag har igen fått ögonen upp för dekkaren, färggrant språk och trevligt skrivet.

Förr eller senare exploderar jag av John Green. Ämnet är tungt men texten är lätt läst. Jag tror att ja skulle ha älskat boken om jag läst den som tonåring. Nu blev jag att sakna något...Den väckte dock mycket tankar om sjukdom och livet.

Hägring 38 av Kjell Westö. Jag hade kanske lite för höga förväntningar gällande denna bok. Visst var boken bra, men jag läste den inte i ett nafs som jag brukar göra med bra böcker. Det var lite segt, men samtidigt var den stundvis väldigt intressant när han beskrev hurdant det var i Finland  på den tiden när mina mor-, och farföräldrar levde.

100 ajatusta terveellisestä ruuasta av Thor-Fredric Karlsson. Intressanta tankar om mat, men det kändes på vissa punkter väldigt provocerande. Saker som fastnade i mitt minne från denna bok är bl.a. tipset att äta riven rotfrukt istället för att alltid äta sallad året runt.

Britt-Marie var här av Fredrik Backman. Har ni läst boken "Mormor hälsar och säger förlåt" av samma författare så har ni fått en liten förhandstitt på Britt-Marie. Boken var super bra, jag kan inte säga annat. Jag tror att jag är lite av en Fredrik Backman fan nu :)

Jag har en hel hög kvar av böcker som jag har på min "vill-läsa-lista". Tur att jag har nu en sänglampa så kan jag läsa lite längre på kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar