tisdag 8 mars 2016

Granola / Müsli

På bloggen Tarun Taikakakut fanns ett granola recept som jag genast måste testa (klick).

Det blev alldeles super gott så jag tror att jag kommer att göra denna version nu i flera omgångar. 
Jag har inte köpt müsli /granola på säkert 5-10 år då jag alltid fixat det själv av det jag råkar ha i skåpet.

Jag gjorde min granola ganska likadan som Tarun Taikakakut, men men några små ändringar.

Blanda 4 dl havregryn, 3/4 dl mjöl (jag använde spelt), 2 msk honung, 1 tsk kanel, lite vaniljsocker, lite salt, 2 msk olja (jag använde ryps) och 3/4 dl vatten.

Bred ut blandningen på en ungsplåt och grädda i 175 grader i 25 minuter. Rör om nu och då, men söndra inte "högarna". Stäng ugnen och lämna ugnsluckan lite på glänt i ytterligare 15-20 minuter. Låt svalna och häll blandningen i en glasburk.


Jag hade torkade tranbär i skåpet så jag satt en näve av dem i min granolablandning.
Jätte gott med yoghurt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar