onsdag 16 mars 2016

Groddar

Min svärmor sår ärtgroddar på fönsterbrädet året om och klipper nu och då av den till salladen och brödet. Jag ville också prova och valde en ekologisk "Gartenkresse". Har inte full koll på vad det är men någon sorts grönsakskrasse.

Man kan så frön på ett blött hushållspapper eller i tunt lager mylla. Det tar bara 3-10 dygn för den att växa och sedan är det bara att äta.

Min krasse blev lite "vinglig" och ynklig, tycker jag i alla fall.


Efter att jag googlat (vad skulle man göra utan Google) så märkte jag att många sår groddar i t.ex. burkar med kant. Då hålls groddarna bättre upprätt och böjer sig inte neråt när de blir tunga. Dessutom kunde jag nästa gång så dem mycket tätare. 

Nu är det bara att äta upp dem och så en ny sats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar