tisdag 8 januari 2019

Hemmafix

Jag älskar mitt hem, älskar, älskar! 
Fastän det är fint nu redan så vill jag lite piffa och göra det att se mera ut som vi. 
Smulans rum är nästan färdigt, likaså vårt sovrum. Nu håller jag på och fixar Lillebrors rum, spacklar, slipar och målar.

Väldigt lite har vi köpt när vi flyttade, det som vi har har räckt bra. Några grejer har vi dock köpt.

Här fanns en keramisk spis...har man haft induktion så kan man inte gå tillbaka till keramisk. Omöjligt...det var det första vi köpte en induktionsspis.

Vi har ett varmt förråd utan hyllor så sådana hämtade vi så att alla saker inte skulle vara på golvet. Nu har vi installerat 2/3 hyllor och man kommer nu in i förrådet utan att ramla över grejerna. Jag fundera över att HUR har vi så mycket saker och HUR har de tidigare passat i vårt lilla förråd. Nåjo, nu har jag satt alla saker i förrådet som tidigare var utspridda på balkongen, terrassen, förrådet och i hemmet. Det blev så lyxigt med varmt förråd att jag satt allt dit :)

Ett nytt matbord har beställts. Detta är någonting som min man har drömt om i, tja, kanske 13 år. Vi har farmors gamla matbord som hon sa att jag skulle ha. Detta bord kan man omöjligen byta ut. Men den har den besvärliga egenskapen att när man förstorar bordet med skivorna så hålls bordets ben kvar och gästerna sitter och försöker passa stolarna vid bordsbenen. 
Nu får han ett nytt bord, ett så klassiskt bord man kan tänka sig i trä. Detta skall vi ha i minst följande 20 år och man kan slipa och vaxa bordet när det behövs. 
Farmors bord håller jag naturligtvis kvar och det blir ett pysselbord, nu när det ryms två bord hos oss.

Sen beställde min man åt oss en ribbstol (vilket konstigt namn för det är ju ingen stol). Den anlände idag. Jag tycker att det är en lite onödig investering, men eftersom vi nu har den så tänker jag öva göra räckhäv på den. Jag övade med ringar tidigare, men dem har vi inte installerat än och det är säkert lättare med ribbstolen.
Mitt rekord är ett räckhäv så det torde vara lätt att slå :D

Jag skall sätta lite nya bilder i tavelramar.
Det blir äppelblom i några.


Och bilder av barnen i några. 

Så roligt att piffa och fixa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar