lördag 20 april 2019

Lördag med sol och glass

Super skoj när det är lite längre ledighet, vi har hunnit med så mycket när hela flocken har varit samlad.

Mannen har fått förverkliga sig själv och har lagat mat åt oss i några dagar. Vi har ätit lamm, sparris, risotto, pasta osv.
De har fått locka in mig och äta. Jag har varit ute för det mesta. Vi fick i torsdags 3 stora säckar med sand och träflisor. Idag morse fick jag den andra säcken med sand tömd så jag har tömt 1000kg sand på några dagar i sandlådan och på gården. Samtidigt fyller jag de tomma säckarna med trädgårdsavfall (det mesta är jätte gammalt). En granne skrattade och sade att jag behöver inte gå på gymmet i alla fall när han såg hur jag skottade på :)

Men nog har jag varit inomhus också. Jag startade en surdeg i början av veckan och bakade för första gången ett surdegsbröd.


Brödet blev stort och gott! 

Mannen menade att han aldrig ätit så gott bröd och sedan på kvällen knyckte han av min surdeg några matskedar och startade en egen surdeg ;)

Igår var vi ute och klättra på bergen bakom oss. Man ser att Lillebrors balans har blivit mycket bättre när han rör sig på varierande terräng. Han klättrade stolt upp på stenen och ropade TITTA! När vi klappade åt honom så var han väldigt stolt.


Han har blivit mer bestämd på sistone. Han vill göra allting själv "lälv". Han är lite tidigare med det än vad Smulan var (om jag minns rätt), men kanske för att han vill vara lika självständig som hon är nu. Han ropar ofta "själv" och "itte" (itse) på båda språken så att alla säkert förstår.

Han är nog väldigt duktig att göra saker själv och oftast kan han göra det själv. Att klä på sig är fortfarande svårt så då ger han upp och säger till sist "tillsammans" och så samarbetar vi och klär på honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar