tisdag 31 december 2019

Lista

Jag har tidigare fyllt i denna lista vid årsskiftet, med några års pauser här och där. Nu kör jag en lista igen.
Gjorde du något 2019 som du aldrig gjort förut? 
Drog ut tänder på Smulan. Under år 2019 tappade hon 6 stycken tänder. Den sista av dem drog hon själv ut. 
Genomdrev du någon stor förändring? 
Njaa...kanske många små, men ingen stor. 
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? 
På denna punkt fick jag tydligen hjärnsläpp när jag skrev svaret igår. Måste redigera det idag (1.1.2020). Min kusin fick ju sitt första barn 2019! 
Vilket datum från år 2019 kommer du alltid att minnas?  
Inget datum sticker speciellt mycket ut nu när jag tittar bakåt i tiden. Men barnens födelsedagar minns jag ju bra.
Dog någon som stod dig nära? 
Ingen, som tur...
Vilka länder besökte du? 
Sverige och Estland. Detta börjar bli standard svar för mig.
Bästa köpet? 
Alla mina plantor! Jag blir så glad av att se dem.
Gjorde någonting dig riktigt glad? 
Min familj. De gör mig så glad att jag får nästan ont ibland. De får mig att skratta så jag nästan kissar på mig :)
Saknar du något under år 2019 som du vill ha år 2020? 
Under 2019 kom det fram att jag hade järn-anemi. Nu hoppas jag på att år 2020 är jag stark och pigg och har alla mina värden på bra nivå. 
Vad önskar du att du gjort mer?  
Tjaa...hmm...kanske grävt ner mera blomlökar i rabatten. Så att det skulle explodera i färg på våren. 
Vad önskar du att du gjort mindre? 
Städa efter min man när han lämnat kärl och saker på borden. Ny taktik är att samla allt på hög som han får röja själv när höger blir för stor, heh heh.
Favoritprogram på TV? 
Downton Abbey! Jag älskar den serien och såg den på Netflix 2015. Nu när den kom på tv så kollade jag igenom hela serien igen. 
Bästa boken du läste i år? 
Lucinda Rileys böcker om de sju systrarna har jag gillat jätte mycket. År 2019 läste jag de fyra första böckerna.
Största musikaliska upptäckten? 
Uuh, här hänger jag efter alldeles förfärligt. Det spelas mest barnmusik hos oss nuförtiden.
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? 
Gladare skulle jag säga.
Vad spenderade du mest pengar på? 
Plantor, mat och piffa upp hemmet grejor (t.ex. målfärg).
Vad gjorde du på din födelsedag 2019? 
Min man överraskade mig och bjöd mig på middag i Helsingfors. Vi övernattade på hotel och morföräldrarna passade barnen. Vilken super fin dag!
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? 
Kanske det skulle ha blivit bättre om jag redan 2018 skulle ha kollat upp mina blodvärden och börjat åtgärda järnbristen.
Vad fick dig att må bra?  
Min familj, boxning, promenader i skogen, god mat, vänner, kramar och skratt.
Vem saknade du? 
Katten My. Hon var ju så ljuvlig!
De bästa nya människorna du träffade? 
Frank, Emma och William
Mest stolt över? 
Jag kom genast att tänka på Smulan då hon för 6 månader sedan vägra väta håret och nu är hon ett litet vattendjur. Hon dyker, flyter, simmar lite på ytan, mycket under ytan och hoppar från kanten i simhallen. 
Jag är super stolt över att hon bestämde sig för att sluta suga på tummen i somras och kunde med ren vilja låta bli, trots att det varit hennes "snuttefilt" i fyra år! Jätte imponerande! 
Stolt är jag över båda mina barn, men dessa två prestationer som Smulan gjort 2019 är jätte stora.
Högsta önskan just nu?
Att alla nära och kära skall ha en god hälsa 2020 och vara i fin balans.
Vad tänker du göra annorlunda nästa år?  
Nästa år skall jag börja sätta mig in i arbetsmarknaden igen, mera om det senare. Lillebror skall starta sin dagiskarriär i höst 2020.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar