onsdag 26 februari 2020

Femåringens klädskåp

Bloggaren Underbara Clara har haft några blogguppdateringar om hur hon städar hemma hos sig. 
Då blev jag inspirerad och tänkte visa er 5-åringens rum. Varför, jo därför att flera kompisar med barn i samma ålder har frågat hur vi får alla hennes saker att rymmas. Nu tänkte jag visa hurdan ordning som råder här. 

Grundtanken här hemma är att allting skall ha en plats. Har den ingen plats så flyter den runt här hemma och ingen vet riktigt var den skall vara.

För det första så har de som byggt huset planerat in väldigt smarta förvaringsutrymmen. Rymliga hyllor, utdragbara lådor och gliddörrar. 
Smulan har mest med grejer i sitt sovrum. Lillebror fyller bara några hyllor i sitt rum och vi har ju bara kläder i vuxnas sovrum.

På hyllan högst upp förvaras dockskåp och stora pysselgrej som gjorts på dagis. Tar vi högra sidan och jobbar oss neråt så fortsätter det med vackra burkar med småa grejer (t.ex. pärlor, glasänglar). Följande hylla är spel i olika former, sen kommer hyllan med böckerna (här räcks hon själv bra), en vit förvaringslåda med Lego Friends. Bamse-tidningar i utdragbara lådan och dockans kläder och lakan i nedersta. 

Hyllan till vänster har skor, väskor, tre lådor med kläder, en låda för alla dockor och längst ner ett ponnystall som min farfar byggt åt mig.


Det enda jag verkligen gillade när jag läste KonMari boken var sättet att vika kläder. Så här viker jag alla våra kläder sen 5 år tillbaka.
Man ser alla kläder på en gång och de tar väldigt lite utrymme. 


I denna låda är Smulans alla skjortor med långa ärmar till vänster, sedan t-skjortorna och sista raden är tjockare blusarna. 
Ovanför skymtar pyjamasarna, sockorna och undisarna. På sista hyllan är byxorna och strumppebyxorna.

I bilden nedan ligger två förvaringslådor som egentligen är mina. Mina gamla Barbien och favoritkläderna jag sparar åt barnen. Smulans reseväska.

På galgen hänger klänningarna och under den mjukisarna i en låda.


På hyllan till höger är Smulans lakan, sovpåsen hon hade som bebis, en genomskinlig låda med obestämda prylar (pyssel osv) och hennes Barbien och barbiekläder på sista hyllan.

Sådant är 5 (snart 6) - åringens rum :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar