måndag 3 februari 2020

Natur och klimat

Första museibesöket i februari gjorde vi i söndags. Vi valde Naturhistoriska museet (klick)
Det är ett väldigt fint museum, både byggnaden och utställningen. 
Barnen orkade gå igenom alla våningar och tittade på allt som fanns.


Här undersöks det noga. Massvis med små fina detaljer.

Jag hade kollat upp i förväg att restaurangen är stängd, men att det finns högst uppe i fjärde våningen plats där man kan äta egen matsäck. Vi tog med egen matsäck och fick sitta högst uppe alldeles för oss själva och äta. Det var rätt så folktomt på söndagen kl.10-12!

Klimatet har beaktats i många museer som vi besökt. Med info om vad som händer och vad vi själva kan göra. Dagligen får vi läsa om klimatdebatten och jag förstår att många känner sig förvirrade. En del tror inte alls på detta, andra får ångest, en del gör extrema åtgärder för att bidra till ett bättre klimat osv. 

Vad jag själv har förstått så är det mera de yngre generationerna som blir ångestfyllda. Jag tänker att det är unga människor och folk som har unga barn och ungdomar som oroar oss över hur deras framtid kommer att vara. Man vill göra rätt och bra val alltid när det är möjligt. Lyssna på det senaste och fundera på hur man själv kan bidra. 

Jag är själv inte så radikal när det kommer till åtgärder. Jag har väl redan gjort det värsta man kan tänka sig när jag fått två barn (top 1 värsta ur klimatperspektiv). Jag kör "Martha-stil" i mitt klimattänkande. Jag gillar Marthornas värderingar på bl.a. återvinning, minska matsvinnet, reparera och fixa mycket själv. Det är en rätt nivå för mig för tillfället. 


Människan är en bekväm varelse och gör många gånger det val som känns lättast för en själv. Fastän jag försöker förstå allas synpunkt på detta ämne så måste jag nog erkänna att ibland blir jag väldigt irriterad på folk. T.ex. på dem som påstår att man måste äta kopiösa mängder kött för att klara sig och blir helt till sig när det är en vegetarisk dag i skolan. De borde ta en sväng till Naturhistoriska museet och se hur stora djur som klarar sig enbart på växter :)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar