tisdag 14 april 2020

Bärpaj

Jag tänkte passa på och skriva upp ett gott recept. Annars finns det risken att jag glömmer bort det.

Till påskmiddagen bakade jag en bärpaj som blev jätte god. Sur, söt, knaprig och mjuk! Mums! Den var nästan ännu godare följande dag.

Jag har ingen bild på pajen för att den försvann i ett nafs.


Lillebror skrapade loss sista smulorna. Obs. Han har inte skadat pannan, det är memma :D

Vispa 100 g smör med 1 dl socker poröst. Jag rörde om dessa för hand, inte med hushållsmaskin.
Tillsätt 1 ägg och fortsätt röra om.

Blanda 1 tsk bakpulver med 2,5 dl vetemjöl. Jag rev i lite limeskal också.  Rör ner mjölblandningen i smör/socker/ägg blandningen.

Tryck ner i en pajform.

På pajbottnet hällde jag lite jordgubbar, svarta vinbär, gröna vinbär och lingon. Alla bären var frusna så jag svängde först runt dem i 1 msk potatismjöl.

I en annan skål blandar man 200 g gräddfil (en burk), 0,5 dl socker, 1 tsk vaniljsocker och 1 ägg. 
Rör ihop och häll över bären.

Grädda i 200 grader i 30 minuter tills den fått fin färg.

Ät den först när den hunnit lite svalna.

Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar