fredag 10 april 2020

Långfredag i trädgården

Ingen lång fredag här inte, den gick i ett huj!

Vi har alla varit ute hela dagen. Barnen har lekt i sandlådan med vatten och sand hela dagen. Så himla kladdigt och roligt så jag lät dem roa sig. Bara så att jag skulle hinna fixa själv lite :) 

I början av veckan köpte jag tre bärbuskar, två svarta vinbär (Mikael och Marski) samt en rödvinbärsbuske (Katri). 
Jag kollade med grannen om det är okej att jag gräver ner dem nära gränsen och det var det. Jag började genast och slog spaden i något hårt, som fortsatte och fortsatte.


Klonk sa det när jag högg ner spaden.

Sten har vi ju så det räcker och blir över, men det var så stort så jag tänkte att det är nog berg. Plan B var att höja marken och sätta buskarna i förhöjda bänkar. Här kallade jag in Mannen för att han är såååå noga, allt skall stå spikrakt :) Då märkte han att det är två stora stenar och massvis med små, inte berg under. 
Efter ett evinnerligt bufflande och mufflande fick vi tillsammans bort en jätte stor sten och många små.  Nu kan buskarna växa bättre ner i marken och vi behövde inte höja bänkarna så mycket.


I bakgrunden ser ni grannens hus och den stora stenen.

Rödvinbärsbusken fick inte hoppa in i sin låda idag för att myllan tog slut. Det gick åt mycket mera än vad jag tänkt mig när jag måste höja upp dem.


Runt lådorna skall jag sätta mera sten. Barnens sandlåda ligger där nära så de kan hänga över kanten och plocka lite bär åt sig. Jag förstod att svartvinbärsbusken Mikael skulle vara väldigt god :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar