tisdag 23 juni 2026

Midsommarhelgen

 Till midsommar åkte vi över till stugan och stannade där i några nätter. 

Mamma och pappa var en sväng på midsommarlunch hos oss. Det var första gången som vi använde vår nya terrass, så att vi lagade mat där, åt och diskade. Vi är super glada över den!

Vi hann med massor under midsommarhelgen. 

Mannen byggde räcket till terrassen.

Denna version var den luftigaste när vi testade oss fram. 

Vattnet är så nära terrassen att när man sitter där så ser man inte stranden. Vi låtsas så att vi sitter i en båt och guppar på böljan blå.

Jag har flisat massor med kvistar och grenar. Träfliset lägger jag i branten så ser det snyggare ut. Kanske rhodon och hortsensian uppskattar lite träflis också.

En dag tog vi en springtur med Smulan. Det var härligt att ta ett dopp efteråt.

Vi har simmat rysligt mycket, vattnet har varit mellan 20-23 grader.

Mannen och Lillebror på var båtmässan och köpte en packraft tillsammans med vaari. Nu är den på vår stuga och Lillebror paddlar runt med den på sjön. Han är såpass skicklig att jag vet att han alltid kommer bra tillbaka. Inga motobåtar får köra på vår sjö, så man behöver inte heller oroa sig över att någon kör på honom.

Vilken härlig start på semestern!

fredag 19 juni 2026

Sommarlov

 Idag har vi midsommarafton och jag har börjat mitt sommarlov.

Man tänker ju att jag då skulle sova så länge jag vill, men nix, jag var alldeles pigg kl.4.30 (vaknar normalt 2 timmar senare). Kanske jag snart snappar upp resten av familjens rytm och sover lite längre.

Vi har inspekterat trädgården med Teddy.

Det växer så det knakar, vad bra att det har regnat lite på sistone.

Pionerna är nog drottningarna i trädgården för tillfället, så härliga!




9 olika sorter har jag, inte ett dugg för mycket. Kanske en till borde köpas, så blir talet jämnt.

Glad midsommar!

söndag 14 juni 2026

Pioner, kalas och stuga

 Barnens handbollsläger tog slut i fredags och efter det firade Smulan sina 12-år med kompisarna. Inbjudan skickades ut i sista minuten, men trots det kunde väldigt många delta, hela 14 barn var på kalaset. Många kom från handbollslägret direkt. Det var ett väldigt avslappnat kalas utan utsatt tid när kalaset tar slut. Sista gästen åkte hem på lördag kl.12 :D 

Pionen passade på och började blomma på fredag.

Knipsade med den till kalaset för dekoration och god doft.

På lördag åkte jag och Mannen på tumis över till stugan. Vi skulle fixa terrass och putsa upp gården, men det regnade så mycket så vi badade bastu, simmade, åt och spelade Scrabble. Det var väldigt avkopplande och tyst. Vi badade ännu på morgonen bastu och simmade före vi hämtade barnen hem.

Ett underbart möte hade jag även denna vecka, denna lilla söta katt kom raskt springande mot mig och ville att jag skulle smeka henne.

Hon likande min första katt My alldeles rysligt mycket. 

Huh, jag blev så överväldigad när katten kom till mig, det kändes som att träffa My igen. Vilken enorm saknad som slog mig efteråt. Dessa viktiga pälsklingar!

lördag 6 juni 2026

En tyst vecka

 Ikväll får vi Lillebror och Mannen hem från Åland. 

Visst har jag saknat dem, men samtidigt har det varit väldigt fint att vara en vecka ensam med Smulan. Vi har fått nya roliga rutiner tillsammans och hängt massor ihop. Förra veckans söndag storstädade jag här hemma när pojkarna rest och det är fortfarande lika fint. Summa summarum är det nog männen i vårt hushåll som råddar mest! En vecka har jag fått njuta av ett rent hem med alla saker på sina rätta platser :)

Hitta gråa katten bland gråa stenarna.

Förutom att det varit väldigt rent här hemma så har det varit ganska tyst. Lillebror brukar konstant prata och om han inte pratar så sjunger han. Vi får se om Lillebrors finska har blivit starkare nu när han varit hela veckan bland finskspråkiga. Det är intressant att Smulan blivit tvåspråkig och Lillebror är väldigt svenskspråkig, trots att de har samma föräldrar :)

söndag 31 maj 2026

Festligt

 Sista veckan i maj har varit en riktig festvecka! 

Handbollsgänget hade vårfest och så var både jag och Mannen på lågstadiets vårfest. Alla klasser hade sånguppträdanden i år. Lillebror hade lite magknip på morgonen, det var ju så rysligt spännande. Han har övat sjunga här hemma flera gånger. Smulan sjöng i mikrofon i år, jag blev väldigt överraskad, då hon brukar inte vilja sjunga högt här hemma. Väldigt fina och rörande uppträdanden. 

Festligheterna fortsatte på lördag med två studentfester. Min kusins flicka blev student och min guddotter. Fina studenter, god mat och perfekt väder.

På kvällen åkte Mannen och Lillebror iväg på en veckas resa. De skall. klättra på Åland tillsammans med kompisar. Jag och Smulan stannar hemma med husdjuren :)

Jag har nu planterat alla mina tomatplantor och hoppas på att nätterna hålls varma.

Tre stycken har jag ute på stugan mot väster. 

På tal om stugan så fick jag äntligen den sista väggen till grilltaket målad.

Den är lätt att glömma bort för att den syns bara när man går ner till stugan.

Nu är allt i samma gråa nyans, stuga till höger och grilltak till vänster.


onsdag 27 maj 2026

Husdjuren

Många undrar hur vår katt och hund kommer överens.

Jag skulle påstå att de kommer bra överens och t.om. leker ibland tillsammans. Katten är förstås den som bestämmer och hunden är den som följer efter och lyder snällt. 




När vi var efter hunden Teddy hem för redan över 2 år sedan så sa jag åt Kenneldamen att jag var orolig över hur de skall komma överens. Hon svarade att oftast kommer hund och katt bättre överens än två katter. Efter två år med hund och katt så håller jag med, de kommer verkligen bättre överens med varandra än vad mina två katter gjorde.

lördag 23 maj 2026

Blommor

 Det har varit så fin vecka i trädgården, den har mått bra efter regnet som kom.

Varje gång jag tar en sväng runt i trädgården så hittar jag nytt som blommar. Flera narcisser har redan blommat ut, medan andra sorters narcisser nu först tittar fram.

Som denna vita lilla narciss! 

Primulor, ormöga, kungsängsliljan, norska brudspirean, lungörten och förgätmigej blommar för fullt nu.

Löjtnantshjärtat har en fin form.

Underbara maj!