tisdag 30 juli 2024

Sommar i Sverige

Vår årliga resa till Sverige för att hälsa på min bror var i år lite annorlunda.

Vi hade hund med oss för första gången och på hemvägen passade vi på och stannade några nätter på Åland.

Det var super smidigt att åka från Nådendal till Kapellskär. Lite tyngre var det att köra på kvällen 3 timmar till min bror. Lillebror var smart och sov hela resan så det gick väldigt smidigt för hans del.

De hade bäddad åt oss färdigt så det var bara att krypa i sängen när vi kom fram, skönt!

Smulans Sverigeresa var denna gång alldeles super rolig! Hon som hänger med vänner stup i kvarten här hemma (man ser henne knappt mer) hittade en till bästa vän! De hann hänga några timmar tillsammans (flickan med familj bor rätt så nära min bror) och då bestämde sig flickorna att Smulan skall sova över. Oj, tänkte vi, det gick fort! Vi gick över och hälsade på flickans föräldrar och spelade lite volleyboll och badminton tillsammans. Vi hade hur trevligt som helst och Smulan blev övernatt. Ja och sen blev hon även följande natt övernatt hos grannflickan. Så vi såg henne knappt på semester i Sverige heller :D

En dag var vi på besök till Kolmården (det hör lite till).

Lillebror kollar på teatern.

Barnen åkte i olika apparater, kollade på teater och djur och sen åt vi allihop köttbullar med mos (de har god mat där). Vi hade grannflickan med mamma med till Kolmården så flickorna fick hänga där också tillsammans.

Vi hade så trevligt hos min bror, vi lekte med kusinerna, åt gott och umgicks.

Tanken var att vi skulle sova sista natten hos min bror, men sen började vi tveka då vi skulle vara klockan 08.45 i Kapellskär och det tar 3 timmar att köra dit. Dessutom skulle det vara morgonrusning i Stockholm som kunde dra mera ut på tiden. Vi gjorde en snabb ändring i planerna och åkte på kvällen redan till Kapellskär och bodde på ett vandrarhem där.

Vandrarhemmet var väldigt vackert. Ganska enkelt inomhus, men det var billigt och vi behövde bara säng till natten. Vi sov länge på morgonen och körde direkt sedan till båten.

Bilden ovan tog jag på kvällen när vi kom till Kapellskär. Det var så vackert där.

Det var nog ett bra beslut att sova sista natten i Sverige närmare båten :)