tisdag 20 augusti 2024

Grönsaker på balkong och i trädgård

 I år testade jag att odla på flera olika ställen och så varierande mina plantor har vuxit!

På balkongen spurtade tomaterna iväg, de blev långa och rangliga, ca 3 meter höga.


Tomaterna slingrar längs taket och jag når inte längre upp för att klippa av toppen på dem.

Nere vid husväggen växer de väldigt fint och är mycket stadigare och kortare. Jag odlar bara två sorter så det är inte fast på sorten hur de växer (Sun Gold och Balkonzauber).


Här har vi Balkonzaubern ute vid pergolan. Där trivs den också bra!

Frilangsgurkan ger gurkor på balkongen, men som förväntat så ploppar det mycket mera gurkor ur de plantor som växer i pallkrage.


På bilden ovan är en balkong-gurka :)

Jag odlade i år både gröna bönor och vaxbönor.


Det kommer så mycket att jag har testat att frysa in dem.


Jag kokade dem i 2-3 minuter och satt dem i en bricka i frysen. Efter att de frusit så satt jag dem i påsar. Jag förstod att de kan klumpa ihop om man inte fryser dem enskilt först.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar