måndag 23 september 2024

Kastanjeträd

 Pappa gav åt oss barn varsitt kastanjeträd som han odlat från det egna trädet.

Jag fick mitt i somras och trädet har stått på terrassen hela sommaren. Nu var det dags att plantera den i jorden inför vinter. 

Men som det händer väldigt ofta hos oss så precis där man slår ner sin spade så finns det stenar i alla storlekar och former. Så hände det precis idag när jag skulle bara "snabbt" gräva en grop. Jag fick gräva så sjutton, sen hämtade jag både Mannen och järnspettet till hjälp.

Lillebror hämtade plankor så att vi skulle få grejer under stenen och kunna buffa den uppåt.


Efter ena massa grävande och buffande fick vi upp stenen. Så stor den var och gropen blev åtminstone tillräckligt djup för ett träd :D

Så var det planterat!

Barnen spelar väldigt mycket fotboll och jag är lite orolig över att kastanjeträdet skall få en boll på sig någon dag. Jag har nog redan passat på och hotat barnen med alla möjliga bestraffningar om de knäcker mitt träd! Jag borde nog i alla fall sätta ett nät runt.

Det roliga med detta träd är att mina föräldrar har fått början till sitt träd från min farfars och farmors kastanjeträd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar