onsdag 8 juni 2016

Chokladmousse av överblivna äggulor

Jag bakade igår en rabarberkaka med maräng. 
Den blev inte så god så jag laddar inte upp receptet. Marängen blev tjock och "äggig" så jag tyckte att det var smått äckligt. Skulle jag ha haft den längre i ugnen så skulle den ha blivit svart.

Hur som helst så blev det tre stycken äggulor över efter marängen.
Det blev en god chokladmousse.


Chokladmousse med jordgubbar och nötter.

Denna mousse gjorde jag såhär:

Smält 100g mörk choklad (jag använde 80%). Rör ner äggulorna (jag hade 3 st, men det räcker säkert bra med några). Något gjorde jag fel här för att det klumpade ihop sig, jag fixade det med att hälla i ca. 0,5 dl starkt kaffe och några matskedar florsocker.

Vispa 2 dl grädde och blanda allt ihop till en jämn smet. Jag ställde i tankarna moussen i frysen, istället för kylskåpet så jag fick chokladglass. 
Kröhm, nu när jag skriver ner detta så märker jag hur mycket fel jag gjorde i processen :) 
Moussen blev lite glassig och den slank ner tillsammans med nötter och jordgubbar. Super mumsig och ganska stark så det är ingen mousse för barn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar