torsdag 9 juni 2016

Första hjälpen

MLL ordnade igår en förstahjälp kurs åt föräldrar. Till min glädje så rymdes jag med på kursen. Vad härligt att sådant ordnas i min hemkommun!
Kursen tog 2 timmar, men deltagarna var så ivriga att det blev nästan en halv timme till.

Jag fick jätte bra med info och klarhet i sådant jag gått och grubblat på. Det som jag är mest rädd för att skulle hända Smulan är att hon storknar, bränner sig eller faller och slår sig.


Smulan sitter stilla, en liten stund :)

Jag blev lite besviken på vår rådgivning igår när jag märkte att jag fått fel råd där då när jag frågade hur man skall gå tillväga om barnet storknar. Jag skriver inte vad det sa, för att man skall helst ta upp de sakerna man SKALL göra. 

Några aha-upplevelser fick jag och dem delar jag med mig:

- Har barnet slagit huvudet och mår väldigt illa (t.ex. spyr många gånger), har varit en liten stund medvetslös eller inte stiger själv upp. Då skall man alltid ringa ambulans. Alltså om barnet har något av dessa tre punkterna så skall man inte själv börja köra barnet till första hjälpen.

- Har barnet fått en brännskada så skall man svalka brännskadan genast 10-15 min. med svalt vatten. INTE iskallt vatten. Rumstempererat vatten är okej. 

- Giftiga ämnen som ofta används, men är farliga för barnet. Vicks VapoRub. Det finns giftiga eteriska oljor i produkten. Överraskande! Barnet kan ju slicka ämnet i sig om man smörjer in barnet nära munnen. 

- Om barnet har svalt något som du tror att är giftigt: Ge INTE dricka åt barnet och ha INTE barnet att kräkas. 

Idag eller imorgon skall jag fara en sväng till apoteket och fixa lite grejer som är bra ifall det händer något som kräver åtgärder. Bl.a. koltabletter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar